Na co ferratovou brzdu
To, že horolezci přežívají i velmi dlouhé pády je mimo jiné způsobeno tím, že horolezecké lano je pružné a protahuje se. Kdyby tomu tak nebylo, po zachycení pádu by byla síla působící na horolezce tak velká (při nulové pružnosti nekonečná), že by se lano přetrhlo nebo by horolezec byl propasírován úvazem. Čím delší lano v poměru k délce pádu (tzv. pádový faktor), tím lépe. V nejhorším případě horolezec padá zhruba dvakrát déle než je délka lana (2:1).
Při pádu na ferratě je to horší. Pokud si představíme svislý úsek ferraty, kde je lano kotveno po pěti metrech a turista spadne při horním konci., pak tento nešťastník letí podél ocelového lana, po němž klouže karabina, zhruba pět metrů a pak ještě zhruba metr odpovídající délce lana od úvazku ke karabině. Celkem tedy padá šest metrů a samotné horolezecké lano je jen jeden metr, tedy 6:1! Taková síla se už bez zranění přežít dost dobře nedá. Právě proto se používá brzda, kterou při dostatečně velké síle působící na lano začne lano prokluzovat a dopad je tak měkčí a není již tak nebezpečný. I tak to rozhodně není příjemné.
Je nutné používat lano odpovídající brzdě a způsobem doporučeným výrobcem. Pokud to není doporučeno výrobcem, není rozumné vyplétat brzdu lanem jinak, např. u lehčích lidí nějaký otvor vynechat. Podstata brzdy je, že od určité síly začne lano prokluzovat. Pevnost tělesné schránky a výbavy je u všech lidí zhruba stejná, rozhodně není přímo úměrná hmotnosti, takže by každý měl snést zhruba totéž. Lehčí člověk samozřejmě vyvine menší energii, což se projeví menším prokluzem lana, nepotřebuje ale snižovat mezní sílu, při které lano začne prokluzovat. Snížením tření (a tedy síly) by měl pád měkčí, ale jen těžko odhadneme, zda by kus lana určený k prokluzu stačil.
Tomáš Kubec
Upozornění: Publikované informace mohou přes veškerou snahu o správnost obsahovat chyby či nepřesnosti, jejich využití je na vaše nebezpečí. Články jsou chráněny dle autorského práva a nelze je v jakékoliv formě šířit bez svolení autora a provozovatele serveru.