Jak se navázat
Způsob připojení ferrata setu k úvazku závisí na použitém úvazku i ferrata setu. V prvé řadě je tedy potřeba řídit se návodem. Pokud používáte klasický ferrata set typu Y a kombinaci prsního a bederního úvazku, navázání vypadá zhruba takto:
Obr: HO Sakal
I když způsobů navázání je řada, klíčové je vždy to, aby k úvazku (resp. kombinaci úvazků) byla připevněna ferrátová brzda (tlumič pádů) tak, aby v případě pádu zbytek lana mohl projet brzdou, ale nevyklouzl. Úplný konec tedy musí být také přivázán k úvazku nebo mít na konci nějakou dostatečnou překážku (např. velký uzel). Jinak po pádu lano projede brzdou, pád se zmírní, pak dojde lano a vy ničím nezastaveni poletíte dál, vstříc neblahému osudu.
Pokud používáte kombinaci prsního a bederního úvazku, brzda se váže ke spojovacímu uzlu mezi sedákem a prsákem.
Obr: HO Sakal
Sedák a prsák je nejlépe spojit dutým popruhem o dostatečné nosnosti – musí mít alespoň tři kontrolní nitě. Nejprve se popruh provleče úchytným bodem sedáku (dle návodu) a na obou pramenech naráz se uváže UIAA uzel tak, aby byl při zatížení zhruba na solaru (pod hrudní kostí). Pak se oba prameny provlečou skrz úchytná oka prsáku a nad nimi se popruh spojí protisměrným UIAA (skotským) uzlem. Při spojování je třeba se předklonit, jinak bude spojení příliš volné. Úchytná oka prsáku se nedotýkají, ani nejsou desítky centimetrů vzdálena. Poprvé je dobré vše otestovat tak, že se do úvazků někde v bezpečí zkusíte zavěsit. Měli byste viset v celkem příjemné poloze v sedě. Pokud vás prsák škrtí nebo naopak nebrání tomu, abyste se převrátili dozadu téměř do vodorovna, je to špatně.
Obr: HO Sakal
Upozornění: Publikované informace mohou přes veškerou snahu o správnost obsahovat chyby či nepřesnosti, jejich využití je na vaše nebezpečí. Články jsou chráněny dle autorského práva a nelze je v jakékoliv formě šířit bez svolení autora a provozovatele serveru.